typisk tysk reklam
typisk tysk buljong (fotad i eko-butik i Malmö)
Augusti-september 2019 var vi i Paris. I denna Greta-tid åkte vi tåg dit: från Malmö till Hamburg, en natt där, en dags resa med byte nånstans i närheten av Karlsruhe. På vägen hem stopp i Köln. Att resa direkt från Hamburg till Paris påminde starkt om en gammal spaning: det tyska flummet!
Vad som verkligen påminde oss om flummets starka ställning i tysk kultur, var hur otroligt kött-orienterad den franska matlagningen är. I Hamburg är det väldigt enkelt att knalla runt och hitta vegetarisk eller varför inte vegansk mat på restauranger. I Paris är däremot en köttbit med pommes fortfarande normen.
Tyskland är såklart ett köttigt land -- mustascher, stora bilar och Eisbein -- men vad jag vill beskriva här är snarare den stora subkulturen tyskt flum. Finns det något annat stort land där antroposofi, naturmedicin, skepsis mot storföretagen (de enda jag et som har anonyma facebookkonton är tyskar) och andra klassiska bärande punkter i en flumkultur som kanske t o m kan spåras tillbaka till det tidiga 1900-talets proto-hippies? Jag tror inte det!
Som en korre i p1 konstaterade idag: i Tyskland är folk så skeptiska mot storföretagens informationsinsamling att de inte ens vill betala med kreditkort utan hellre med ospårbara kontanter.
Det är som ett kluster av vanor, idéer och föreställningar: "ekologiskt", vegetarisk mat, skepsis mot storföretag... Inte en subkultur utan problem, men ändå en med en viss charm. Det tyska flummet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar