måndag 26 september 2011

Öltest #8



En kulen lördagskväll i september var det åter dags för Längre inåt landet att sätta sig ned med ett förkastligt högt antal flaskor för att uppfylla den plikt vi kollektivt ålagt oss: att prova öl.

Vi hade denna gång återvänt till "the scene of the crime": Hammarbyhöjden. Vi hade tänkt i helheter. Vi inledde med en stärkande promenad i Kärrtorpsskogarna, som just börjat få höstfärger. Luften var hög och klar. Sedan slängde vi ihop en anspråkslös middag på potatismos, surkål, korv och senap - den blev ett nödvändigt fundament för det som komma skulle.

Korv i överflöd


Era trogna öltestare förärades också inte mindre än två gästspel under kvällen. Först kom Daniel (?) förbi med en flaska porrig (ja, just det) öl från Strasbourg som med glädje införlivades i testet. Lite senare ramlade också Jesper in som en räddande ängel med sitt fjärde provarglas och gjorde de sista åtta-tio ölen lite uthärdligare att dricka. Kvällen blev till natt och testdeltagarna fann alla sina egna, mer eller mindre ärofulla, avslutningar på kvällen.

Vi värmde upp med dans till "Fearless Heart"


Resultatet av LiL:s åttonde öltest blev som följer:

Samuel Adams Oktoberfest
Betyg: 2, 2, 2
Omdömen: "Micro så att det smäller om det", förklädd fulöl", "inte äcklig", "jag gillar inte hur den är uppbyggd", "de har inte fått ihop det", "för mycket beska och för mycket sötma"

Flying Dog Dogtoberfest
Betyg: 3, 3, 3
Omdömen: "fadd smak", "för mörkt", "ingen doft", "som att jag skulle bedöma konståkning", "trivselöl", "bättre komposition än förra", "[Chans går igång] Åh vilken god öl!!", "eftersmaken bygger upp", "välgjort", "cool beska"

Hofbrau Oktoberfest
Betyg: 2-, 1+, 1
Omdömen: "det här smakar ju vatten, fast starkt", "känns som en fulöl", "usch - kan det vara Bjørnebrygd?" "hoppas inte det är Oppigårds", "luktar svensk fullager", "smakar bakteriellt", "ingen kärlek i den här", "en barack", "det är umami", "man vill inte dricka upp den"

Det heliga protokollet


Oppigårds Oktoberfestbier
Betyg: 4, 4, 3+
Omdömen: "helvete vad gott", "jättegott", "konventionellt middle-of-the-road-IPA", "frukt", "tidiga Jackson Browne", "det finns en oskuldsfullhet i det här", "den var god", "vackra former - da vinci", "tycker inte det är så gott", "som en bra punchline", "skulle kunna vara Oppigårds"

Eriksberg
Betyg: 3+, 4-, 2
Omdömen: "rengöringsmedel - den smakar så också", "för ni känner väl igen driften att smaka WC-anka när man städar toaletten en lördagmorgon?", "en lagom blandning av ?? och sötma", "det hoppar i bröstet på mig när jag dricker den", "insmickrande på ett förtroendeingivande sätt"

Åbro Export
Betyg: 3, 1+, 2-
Omdömen: "anonym massproducerad svensk lager-doften", "så här gott är det inte egentligen", "den här bärsen var sisådär", "god fulöl", "passar extremt bra till korv och senap", "jag sätter pengar på Pripps Blå", "om den var en travhäst så satte jag mina pengar på den", "jag tror det är Cheap Thrills", "man har druckit den förr och kommer dricka den igen", "stor kvalitetsskillnad mot den förra"

Pripps Blå
Betyg: 2-, 2, 2
Omdömen: "det är knappt öl - jag ser ju att det är öl, men...", "skulle kunna vara Sarek - norrländskt och meningslöst", "fulöl brukar vara äcklig men det är den inte", den är en medlöpare"

Sarek
Betyg: 1, 1, 2-
Omdömen: "jag tror att det här är Pripps", "för sött att vara Pripps", "lite obehaglig", "det finns nåt där... [om Bukowski], "Postverket är fan inte lökig, den är bra"

Guldkällan
Betyg: 4-, 3+, 3
Omdömen: "fruktig lager", "godare än den förra", "jag får Bryggmästarnfeeling", "riktigt bra fulöl", "han har ju en låt på andra plattan som heter 'Mama's Eyes' som handlar om modersarv och fadersarv"

No Hop Hard IPA
Betyg: 3, 4, 4
Omdömen: "Oh maj gådd va gott det här luktar", "jag kan inte säga vad det här luktar som", "Brooklyn - ja!", "Mohawk!", "Smaken håller inte riktigt vad doften lovar", "frän"

Mohawk IPA
Betyg: 4+, 4, 4-, 3
Omdömen: "det glittrar i skummet", "luktar gott", "amerikansk pale ale fast mer maltig", "malt - det var ett nytt ord", "grapefrukt", "för starkt"

Den oheliga etiketten


L'alsacienne C'est Chou-croute
Betyg: 2+, 2-, 2, 3(-)
Omdömen: "den vinner i längden", "nerköp", "luktar ingenting", "inte mycket att säga", "det är en ale", "är det??", "jag fick en dipp nu", "jag har träffat för många feminister för att kunna låta bli att uppröras över den här etiketten", "tallen är Pans träd", "tallen är dionysisk - tallen är med på min topp tre över träd"

Brooklyn IPA
Betyg: 4+, 4, 3-
Omdömen: "finns beska, humle, finns allt", "allt jag gillar med ale", "gott", "skickligt", "grymt gott", "för stark", "godast hittills", "väldigt väldigt bra öl"

Dugges Lager Nr.1
Betyg: 5, 4, 4
Omdömen: "eggande doft", "väldigt gott men jag börjar bli full", "svagare", "den perfekta ölen", "bra omgång", "Brad Paisley gets me every time", "perfekt", "smak, karaktär, men ändå lättdrucket"

Red Stripe
Betyg: 4+, 3-, 2+
Omdömen: "åh den var god ju, jättegod", "luktar aprikos", "känner ingenting", "hätsk, avskalad, vattnig", "[om "Tush"] det här skulle jag kunna lyssna på på repeat hela kvällen", "som en kortklippt kvinna - vinner i längden", "smakar rök"

Bavaria
Betyg; 4, 2, 2
Omdömen: "gott till kaffet", "alla öl härifrån kommer vara orättvist bedömda", "all öl är så jävla god", "bästa omgången hittills", "somrig", "klen, smakar utspätt", "finns inget som är dåligt med den"

Bakgrundsmusik: ZZ Tops "Tush"


Cheap Thrills
Betyg: 3, 3, 3-
Omdömen: "smakar exakt som förra ölen", "fruktigare", "det här är bra baby-making music", "den här gillade jag", "sötare och fruktigare än den förra", "jag ser framför mig en blågrå sportdrycksliknande förpackning", "den blir sämre med tiden", "jag kan inte bedöma öl längre - det har jag i och för sig aldrig kunnat"

Bjørnebrygd
Betyg: 1-, 2, 1-, 1+
Omdömen: "som en bitter kärleksaffär man träffar på stan fem år senare, och hon vill ta upp saker och diskutera det", "ska jag svepa det?", "Oh jävlar", "jag mår dåligt och vill spy", "jag gillar det mer än jag gillar arsenik"

Black Isle GoldenEye Pale Ale
Betyg: 4+, 4+, 4, 4
Omdömen: "oj - nu är det himmel och helvete", "den här ölen var jättegod", "det stinker mikrobryggeri hela vägen till Bagarmossen", "Nils Oscar India Pale Ale", "[sittdansar till 2 kool 2 be 4gotten] får man ta med sig hunden när man dör", "[om "Tush"] det här är ändå intellektuella ZZ Top", "den här ölen är ett tajt riff", "svinjävla god öl"

Belhaven
Betyg: 1-, 1-, 1, 3-
Omdömen: "fy fan vad äckligt", "kväljande sött, som sockerlag", "jag har inget mer att säga", "du har bara lyssnat på Hasse Kvinnaböske när han berättar om sin hjärtinfarkt", "allt det som man älskar med öl saknas i den här ölen", "avslagen julmust med spillning i", "han har birkenstocks", "jag älskar birkenstocks"

Old Empire IPA
Betyg: 2+, 2+, 3, 2-
Omdömen: "god doft", "tveksamt", "hur välvillig ska man vara?", "choklad-bränd-bagen", "kärlekens tunga - tala med mig!", "jag tycker det här var ganska gott", "[om Jag vet vilken dy hon varit i] om jag lyssnar på det här när jag är ensam blir jag deprimerad, tur att jag har er"

Schneider Tap 4
Betyg: 3+, 2+, 2-
Omdömen: "supergott, precis vad jag behöver", "grumligt", "klassisk skumbanan-weissbier", "som en gammal dejt man träffar halv tre på natten och så händer det saker", "var inte den här ölen jävligt stark?"

Det är bara 28 olika sorters öl som kan få en man att se såhär harmonisk ut.


Erdinger Kristal
Betyg: 3-, 3, 3, 2
Omdömen: "det smakar skit", "för sött, och unket", "en aggressiv unkenhet som jag inte tolererar", "skarpt intetsägande", "babymaking music", "lapar du i takt?", "smakar sprit", "mild och god"

Schneider Tap 6
Betyg: 3-, 3+, 1+, 3-
Omdömen: "det här syntsoundet är så ohippt att det blir hippt", "vem gillar inte D'Angelo?", "surt", "sött och äckligt", "agree to disagree", "starkt och äckligt och kväljande"

Paulaner Dunkel
Betyg: 3, 3, 2, 2
Omdömen: "bränt", "det smakar weissbier men det är mörkt", "hur många öl har vi kvar?"

Jacobsen Sachs Blonde (?)
Betyg: 3, 2+, 3+, -
Omdömen: "det här hade jag tyckt om om jag varit nykter", "den här är ändå en fyra", "min inre indian hade blivit utrotad av den här ölen"

Vår godnattläsning

Inga kommentarer: