tisdag 3 november 2009

Öltest nr. 4

Öltest nummer 4 ägde rum lördagen den 24 oktober 2009 hemma hos Arvid i Hammarbyhöjden. Denna gång med gästspel från Elin och Jesper, som förgyllde Längre inåt landets fjärde öltest med supertrevligt sällskap och uppenbar känsla för öl.


På balkongen inför denna omgång stod 31 flaskor och burkar av olika sort och ursprung. På menyn stod raggmunk med fläsk. I köket stod Max och snodde ihop det hela med den kärlek och finess som bara någon som jobbar som dagiskock kan ha.




Utredaren/doktoranden, medicinstudenten/Libertasredaktionsmedlemmen, polisen/litteraturvetaren och jazzbasisten/dagiskocken runt bordet i Hammarbyhöjden



Max och jag (Arvid) hade snott runt halva stan i jakt på den rätta blandningen ölsorter, så gissa om det var en taggad testgrupp som satte öppnaren mot första flaskan! Musiken var listad - Eldkvarn, Mike and the Mechanics, Dwight Yoakam och Whitney Houston. Vi var redo. Ok, jag ska inte hålla er på halster längre. Här kommer testresultaten.



Löwenbrau

Betyg: 4, 3+, 4, 4-, 3

Omdömen: "fadd men väldigt god", "den har ju ingen doft", "jävligt god", "lyckad fullager", "känns som en finlager", "passar bra till raggmunk", "känns som en tolvkronors på flaska", "en touch av fult"



Carling Premier Smooth Premium Lager

Betyg: 4-, 2+, 4, 1+, 2+

Omdömen: "får man säga vinbär?", "känns som att dricka grädde, eller vatten", "självuppoffrande", "en hörnpelare", "en grå mus som står i hörnet", "vatten är också gott fast det inte smakar något", "stark fyra utan plus"



Spotlight Low Carb Lager

Betyg: 2+, 1+, 2+, 3, 2+

Omdömen: "luktar lite billigt", "smakar Halmstadsöl", "stabil billighet", "smakar mer än man tror", "har något spännande i sig", "fulöl med attityd", "inte vatten, klen"



Saxon

Betyg: 1, 1, 1+, 1, 2

Omdömen: "ful!", "de här bubblorna känner man igen - fulöl!", "smakar torkad leverpastej", "jag vill inte dricka", "smakar Loka, Loka Öl"



Blågul

Betyg: 1+, 3-, 1, 3, 3

Omdömen: "god", "en förolämpning", "jag känner varken doft eller smak, jag känner bara flott", "raggarrock", "smakar som Lisbeth Salanders förmyndare", "står på fyra ben", "den slank ner"




Raggmunken med fläsk var så god att jag inte hann ta kort innan hälften var uppätet

Liberty Ale
Betyg: 4-, 4+, 4, 3, 4
Omdömen: ”Smakar dyrt”, ”Smakar mörkare än den ser ut”, ”Choklad”, ”Luktar gott”, ”Samuel Adams”, ”Den lovar mer än den gåller”, ”Man blir bitchslappad”, ”Lakrits”, ”Fel smak ligger kvar – tvål”, ”Gräsbeska: maskros”, ”Rökig”

Newcastle Brown Ale
Betyg: 2, 4-, 3+, 4, 4-
Omdömen: “Luktar engelsk”, “Newcastle”, “Kilkenny”, “Tunnare än Newcastle”, ”Om man inte gillar det så gillar man det inte”, ”Alternativ till en stor stark”, ”En välkomnande famn”, ”Fräscht”

Comenius
Betyg: 2, 2+, 2+, 2, 2+
Omdömen: “Jag anar stordåd”, “Fult som stryk”, “Badhus”, “Eftersmak av blod”, “Månatlig rening”, “Järn”, “Lingon”

Kilkenny
Betyg: 1-, 3-, 2+, 2, 2+
Omdömen: ”Snäll engelsk ale”, ”Smaklös”, ”Gräddig”, ”Som rabarbergrädde-te”, ”Menlös”, ”Det var gott”, ”Drickbart”, ”Du klarar inte av skalan!”

Slottsskällan Pale Ale
Betyg: 3+, 4, 4+, 4+, 4
Omdömen: ”Rikt”, ”Tvål”, ”Parfym”, ”Bröd, på ett bra sätt”, ”Luktar svensk”, ”Ur ett kvinnligt perspektiv är den manlig”, ”Sämre än den andra finölen”, ”Underbart”, ”En kärlekshistoria”

Harboe
Betyg: 2, 1+, 1, 1-, 2
Omdömen: ”Luktar brända mandlar och knäck”, ”Smakar hemsk, fuktig grotta”, ”Smakar mordbrand”, ”ooh jävlar vad söt!”, ”Jag byter gärna bort min”, ”Jag kan se ambitionen så den måste inte förbjudas. – Men den smakar skit!”, ”Är jag helt förlamad?”

Breznak
Betyg: 1, överkryssad lax/1-, 2, 1, 1
Omdömen: ”Smakar piss, socker och dåligt vatten”, ”Industriell, med för mycket bubblor”, ”Smakar inte ens vatten”, ”Jag känner inte fientligheten”, ”Sämsta idag faktiskt. – Nej förra var värre!”, ”Det sämsta jag någonsin druckit”, ”Den förra var mer offensivt äcklig”, ”Den pissar mig i ansiktet”

Grebbestad
Betyg: 2, 2, 3+, 2+, 2+
Omdömen: ” – Finns det inte lite grädde i den? – Lite grädde, men mest vatten”, ”Är det den där Innis & Gunn? Smakar vanilj och så vidare”, ”Tant grön, tant brun och tant gredelin. – Och farbror blå!”, ”parodi i svenska MAD! [berättar]”, ”Ooh jag saknar svenska MAD”, ”Godare ju mer man drack den”, ”Kom igen! Nästa!”

Gösser
Betyg: 2, 2, 3, 3, 3
Omdömen: ”Friskt!”, ”Svenskt?”, ”Bacchus!”, Men va fan,den här smakar ju inte heller nåt”, ”Nu börjar vi nosa på en trea”, ”Fem av denna och sen några bättre gör en bra kväll”, ”Vattenbryn”, ”Sommar”, ”Ljummen vore den misär”, ”Feminint kan ha sina fördelar, men inte i öl”, ”Men mina klenoder har jag här inne"

Wisby Kloster
Betyg: 4, 4++, 4, 4, 5-
Omdömen: ”Det här bryggeriet har startats av killar på longboards! Med balla mustascher!”, ”Longboardåkning borde man interneras för, i Norrland. ’Du spelar hackysack – till Norrland med dig!’ – De har ju fem mil långa nedförsbackar där, det är perfekt för dem!” ”Det här är det godaste jag druckit i kväll, Erik! Det luktar gott, smakar gott, och håller i sig”, ”Smakar aprikos”, ”Ser ut som Nils Oscar på färgen”, ”Jag skulle vilja säga att mitt ledord är balanserad – Nu höjde du mitt betyg lite grann!”, ”De har kontroll hela tiden: ’Så här gör vi vår öl!’ – Nej det är ingen Punk IPA liksom. – Punk IPA är som en osäker 21-åring. Detta är mer som en frånskild 35-åring med en son som kommer på helgerna. – Och han jobbar som brandman! – Med tatuering på armen. – Men fortfarande med snygg stil!”, ”Om du inte är med Fogelström är du inte med mig Jesper! – Om man inte är med Fogelström har man inget hjärta!”



I öltest prövas vännen. "God?! Den här?! Hur kan du tycka det??"



Slottskällaren Red Ale

Betyg: 4+, 3+, 4, 3+, 4-

Omdömen: "guds andedräkt", "vill sitta och lukta på den här resten av livet", "ojojojojoj", "som en schlager, helt värdelös?!", "att komma hem ska vara en schlager", "jag måste säga: aprikos och mango", "härlig!"



Bellmans

Betyg: 3, 4+, 2+, 4+, 3

Omdömen: "fräscht", "luktar som en kulturtants parfym eller deras naturliga kroppsdoft", "så jävla gott, bästa ikväll!" "flirt över åldersgränserna", [Erik gillar Max sätt], "kulturtjej 25 år"



Einbecker

Betyg: 2, 1+, 2, 1+, 2-

Omdömen: "Federley", "fy fan", "svensk fulöl", "det här har man blivit full på många gånger = stor stark", "öl man blir bjuden på av raggare", "får man hälla ut den?"



DAB

Betyg: 3-, 3-, 3, 3, 3+

Omdömen: "barnflickan runkade av honom" [berättar ur boken Människor det varit synd om], "lite billigt", "en öl att sittdansa till", "stabil, lite Bruce", "en liten ambition", "en muskel"



Åbro 1856

Betyg: 2+, 2+, 2, 2+, 2+

Omdömen: "åååh", "skål gutår!", "vill skåla med sina vänner", "snapsvisekänsla", "svårt att se vem som skulle tycka om den här", "fan detta är en särdeles god öl", "han är en stor man"






Försoning. Öltest tar på krafterna och då behövs massage.


Samuel Adams Oktoberfest

Betyg: 3, 3, 3-, 4-, 3

Omdömen: "halvmjölkig och inte riktigt som Newcastle", "finare att se på än att ta på"



Jämtlands Pilgrim

Betyg: 3-, 3-, 3, 3+, 3

Omdömen: "som en kvinna som drar sitt finger längs ryggraden", "grekiska mogna män", "luktar barndom - luktar skogsrå", "det ser mörkt ut", "belgiskt??", "brittiskt??"



La Trappe

Betyg: 3-, 4, 2+, 4, 3

Omdömen: "belgare?", "weissbier?", "belgare?", "jävligt", "bananlack"



Innes & Gunn

Betyg: 2, 5, 2, 4, 4-

Omdömen: "vill göra gott men misslyckas", "jävligt gott", "kvällens bästa öl", "radioaktivt", "unken belgisk källare", "kärlekens tunga", "man vill träffa den i natten", "sperma"



JSPA

Betyg: 3+, 4, 4+, 3+, 3+

Omdömen: "riktigt gott", "jag är uppväxt med den här", "doftar MB", "jag börjar bli full", "den naggar på din nykterhet", "god öl så in i helvete"




Kvällens värd pekar med hela fingret


Schlössel

Betyg: 3, 3-, 2, 3-, 3+

Omdömen: "luktar jordnötter", "jag vill att du ska öppna min vildros", "det här är fulöl, jätteäckligt", "jag börjar bli full", "jag skulle kunna dricka den här en hel kväll", "man tar bussen från österskans och sitter och gråter på bussen", "smakar jordnötter"



Kwak

Betyg: 1+, 3+, 3, 4, 3

Omdömen: "Olof Palme", "onödigt söt", "2,8", "dricka till matchen", "har du knött dig före i listan" "för sött: vidrigt, naturlagsvidrigt", "det kommer ett break här som är så sjukt svängigt", "god banan", "skulle hellre äta en riktig banan än dricka detta"



König Pilsener

Betyg: 1, 2, 1, 3+, 2+

Omdömen: "Max, har du kostymbyxor på dig?", "doftar som brunstig älghona", "skitgott", "det här var väl gott?", "nej, jätteäckligt", "-vad är det för sångare? -Mike and the Mechanics"



Westmalle

Betyg: ingen uppgift

Omdömen: "det smakar utlandsresa", "fantastiskt gott", "lite bortom gott och ont", "smakar moget; smakar vuxet", "smakar svenskt mikrobryggeri", "gesundheit", "jättegod, skulle kunna köpa massa öl av den här", "he does the walk, he does the walk of life!"



3 kommentarer:

Ingrid Forsberg sa...

Jag hoppas för guds skull att ni gör ett samlingsalbum av samtliga öltest inom en snar framtid!

Unknown sa...

Herreguuuud! Jag minns inte riktigt kommentarerna om de sista två goa gängen öl... Men Wisby Kloster - min nya husöl

Max Thornberg sa...

Detta är ett bra bra test! Nästan osannolikt, men jag var trots allt där så jag måste inse att det har hänt...