tisdag 18 augusti 2009

Öltest nr 3

Kungarna av Cyklamenvägen: Max, Arvid och Gösta.

Öltest nr 3 ägde rum i på en fin sensommarkväll i början av augusti, på familjen Thornbergs altan i Halmstad. Deltagare: Arvid, Max och Erik. En altan till förfogande, stekt ost till middag, Eldkvarns 80-tal på stereon. (Gud vad bra Kungarna av Broadway är!)

Det fanns gott om potatis, och Arvid imponerade med att avsluta med att helt rensa faten.

Inför kvällen hade Max och jag - Erik - handlat på systemet på Eurostop i Halmstad, som har ett stort sortiment, och det blev denna gång rätt många för oss tidigare okända, kanske vågar vi säga obskyra, öl. Detta skruvade upp våra förväntningar och vi såg framför oss en lyxkväll av romerska mått, men dessa förväntningar grusades (vad gäller ölen. Maten, musiken och sällskapet var det inget fel på.) Många av ölen gjorde oss besvikna. Det går upp, och det går ner. Metodologiskt sett kan vi säga att denna gången åt vi inget kryddigt och hade inte heller några snacks till ölen. Vi tänkte oss att vi på så vis skulle ge mer rättvisande omdömen.

Chenanna Alt
Betyg: 2+, 2, 1+
Omdömen: "Halmstad", "Fin ansats som spolas bort", "Inget vidare", "Bärnstensbrun", "Bra fulöl", "För söt", "Pissig eftersmak".

Shipyard Brown Ale
Betyg: 3, 3+, 2-
Omdömen: "Doftar vanilj", "Mycket gott", "Chokladig", "Inte min grej", "Som en smal kvinna - snyggt kanske men med vassa kanter, obekvämt", "Belgisk anstrykning men bränd".

Zeunerts Ale
Betyg: 2, 2-, 2
Omdömen: "Doft med punch", "Frukt och beska i doften", "Fadd och ospännande", "Kommer kanske till OS och hamnar på en sistaplats, men en hedervärd sistaplats som hans/hennes lilla ö-land gläder sig för", "För söt - inget bra tecken", "Fin färg".

Estrella
Betyg: 2+, 2+, 3-
Omdömen: "Bra blask", "Väldigt anonym - men inte äcklig", "bra balans mellan de få intryck den gör".

Miller's
Betyg: 3, 3+, 3-
Omdömen: "Hur många gånger har man inte sett den här färgen i sitt liv", "Frisk citrusdoft", "Tvål", "törstsläckare", "grillfest", "bra kyssöl - motsatsen till att äta en kebab med vitlökssås före", "skulle gärna ha sällskap med den här en kväll".

Carnegie Porter
Betyg: 2-, 1-, 1
Omdömen: "Smakar typ som morot", "smakar tandläkarfyllning", "Riktigt äcklig", "Billigt skum".

Guiness Extra Stout
Betyg: 2, 2+, 1-
Omdömen: "Luktar dynga", "Låter ganska härligt - porlande", "Klart drickbart".

Oxford Gold
Betyg: 4, 3+, 4
Omdömen: "Klassisk mikrobryggeridoft", "Bluegrassfylla", "Beskan lyfter upp den", "Smörig", "Fanatiskt god doft", "Man vill ha den som deo".

Starköl
Betyg: 1, 1-, 1+
Omdömen: "[luktar] Mm! Folkparkspilsner!", "[med entusiasm] Luktar som en alkis andedräkt!", "Nästan ingen beska, smakar bara alkohol", "Söt och tom", "Som en lillkusin till Carlsberg Elefant", "En jävla obehaglig eftersmak", "Man skulle behöva ett väldigt bra samtal för att kunna njuta av den här...", "En typisk jävla stor stark", "Det är den där skaldjursgrejen jag hänger upp mig på".

Spendrups Old Gold
Betyg: 2, 2+, 2+
Omdömen: "Mikrobryggeridoften, här är det nånting, lite fruktig", "-Men det är lite fulöl i den", "Den här skulle jag kunna dricka åtta av: den smakar vatten, men gott vatten", "Nej vad fick jag det där med mikrobryggeri ifrån, det här är ju hjärtlöst!", "Man lyssnar på The Hives och dricker den här", "Den känns King's Head", "En skräckfilm som var så här bra skulle man ändå bli glad för".

Fagerhult
Betyg: 2, 2, 2
Omdömen: "Räddas av beskan", "Eriksberg?", "Trots ostnachosen är det inte gott", "vek smak", "luktar kemiskt".

Vi tog en promenad ner till havet under testet för att få lite luft och rörelse. Det var en fin kväll.

Eriksberg Sommarbrygd
Betyg: 3+, 2+, 3+
Omdömen: "Mikrobryggeri - kola, frukt", "Godis", "Sommaröl", "Pripps Blå på fat för 29:-", "Mycket god"

Sol
Betyg: 2-, 2, 2
Omdömen: "Luktar skit", "Luktar äckligt", "Smakar intetsägande", "Öl för folk som inte gillar öl eller bara vill bli fulla", "Svensk fulöl", "Smakar restprodukt"

Anchor Porter
Betyg: 2+, 2, 1+
Omdömen: "Kola och bränt som alla andra jävla mörka öl", "Godare än de andra i genren men fortfarande äcklig", "Mild julmust", "Inte så stötande som Carnegie", "Saft".

Fuller IPA
Betyg: 4, 4, 4
Omdömen: "Krönleins om de gjorde en basic ale", "Trevligt sällskap - står för sig själv utan 'förmildrande omständigheter'", "Ljuvligt", "Diskret men kvalitativt", "Nyansfullt"

Perroni
Betyg: 2-, 2, 2-
Omdömen:"Vill lite mer än den förra, hårdare ansats. Men den smakar svenskt", "Industriellt! Om jag inte visste att den inte var med skulle jag säga Hof", "Extremt anonymt och själlöst: det är tack vare sån här öl som Nils Oskar och Oppiggårds behövs", "Jag skulle bli glad om jag gick och satte mig på en uteservering och fick en sån här", "Representerar ingen ölkultur alls. Misär!",-Jag säger nästan 1+. -Jag respekterar din åsikt.".

Oppiggårds Golden Ale
Betyg: 4-, 4, 4-
Omdömen: "Nu luktar vi! 'Nu firar vi midsommar i Pontiac Silverdome'. 'Doom' menar jag!", "[luktar] Jag vågar nästan säga att det är Oppiggård", "'Sam' är en typisk Carla-verbform", "[funderar] Vad som skiljer bra från dålig, är ofta att den smakar citrus först, inte socker", "Lite för mycket persika, lite för lite beska" "Det här är vad jag skulle kalla en kännaröl", "Jag har svårt att sätta betyg här".

2 kommentarer:

Arvid Ahrin sa...

Underbart!! Jag längtar tillbaka till Max altan - ost, sommarkväll, promenad, och inte minst avrundningen med Late for the sky-lyssning var sublimt!

Unknown sa...

"Som en smal kvinna - snyggt kanske men med vassa kanter, obekvämt" hahaha fantastiskt!