tisdag 25 augusti 2009

Bra musik i bra affär

Som tidigare diskuterat här på Längre inåt landet kan man anmärkningsvärt ofta skönja tendensen att "bra" klädaffärer spelar bra musik, och att sämre eller mer anonyma butiker ofta bjuder på skvalmusik. Jag har än en gång fått vatten på denna kvarn, då jag häromdagen var på klädbutiken Nicco i centrala Halmstad och köpte ett par skjortor.



Jag är egentligen inte så insatt i vad som är rätt och fel inom modevärlden, men jag förstår åtminstone så mycket att Nicco är en finare och mer medveten butik än H&M eller Cassels. Nicco är en butik där jag i vanliga fall känner mig lite bortkommen bland de vackra och medvetna damerna som jobbar som butiksbiträden och de relativt välbärgade kunderna, men musiken gjorde att jag kände mig helt hemma. Det var en blandning av 1960-talspop, men inte en sådan där billig samling utan en medveten mix av Beach Boys, Beatles, Stones och Procol Harum med mera. Klart som sjutton att man köper skjortan man provar när "Nowhere man" basuneras ut i högtalarna!

Inga kommentarer: