måndag 1 februari 2010

LIL-kvalitetsmärkta uteställen #6 - Bara Vi Bar

I serien av uteställen som vi här på LIL förärar med vår svårvunna kvalitetsstämpel har nu turen kommit till Bara Vi Bar på Skånegatan på Södermalm i Stockholm.

Jag var där för andra gången i lördags och vanns över av följande:

- Röda väggar, ger mig enbart bra associationer och får mig att tänka på till exempel Twin Peaks eller kulturcaféet på Bohusläns teater
- Väldigt blandad publik: söderhipsters i stora glasögon, kulturtanter i stora tunikor, skjorta-och-lammullströjamän, tatuerade rockabillys, etc. Spontant uppkomna samtal mellan borden bidrog också till rätt sorts avspända och sköna stämning.
- Trevlig personal: bartendern stod inbegripen i diskussion om sin persiska identitet i relation till iranskt medborgarskap när jag beställde, och han berömde mig för valet av ett av mina favoritöl Samuel Adams
- Och sist men inte minst: musiken! Att under samma kväll få höra både Håkan Hellströms Känn ingen sorg för mig Göteborg, Totos Africa, Journeys Don't stop believing och och inte minst Walk of Life med Dire Straits tänder alla mina cylindrar.

Det känns helt enkelt väldigt bra att välkomna Bara Vi Bar in i den exklusiva samlingen LIL-kvalitetsmärkta uteställen.

2 kommentarer:

Ingrid Forsberg sa...

Åh, det är det där stället som jag dissat så mycket varje gång jag gått förbi, på grund av den tacky "romantiska" målningen på utsidan, inte sant? Men om de spelar Journeys Don't stop believing måste det ju va bra!

Erik Bengtsson sa...

mycket fint!