söndag 23 januari 2011

Min favorit-Fleetwood Mac-medlem


Mina fem favoritlåtar med Fleetwood Mac (och jag har bara lyssnat på USA-FM, inte brittiska bluesrockperioden) är:

"Songbird" (1977)
"Sara" (1979)
"Over & Over" (1979)
"Think About" Me" (1979)
"Everywhere" (1987)
Alla utom Sara, som är skriven och sjungs av Stevie Nicks, är skrivna av Christine McVie. Om jag skulle göra listan längre skulle det först vara med McVie-låtar - "Over My Head", "You Make Loving Fun", "Never Make Me Cry". Sen skulle "Go Your Own Way" (av Lindsay Buckingham) och "Storms" (av Nicks) komma in. Annars kan jag ofta tycka att Buckinghams låtar är för struttiga, och ibland, som med titellåten från Tusk, helt olidliga, och Nicks-låtar inte melodiska nog. McVies låtar är det motsatta: starka melodier nästan anspråkslöst framförda.

McVie har också gjort två soloskivor, Christine McVie (1984) och In the Meantime (2004) och dem, framför allt den första, kan jag verkligen rekommendera för fans av diskret, innerlig och melodiös pop. Lyssna föreslagsvis på "You Are" eller "So Excited" - fantastiska låtar!

---

"What Your Favorite Fleetwood Mac Member May Say About You"
En av McVies favoritskivor är Steely Dans Gaucho.

Inga kommentarer: