måndag 25 juli 2011

Det mest US-amerikanska

Vad är det mest typiskt US-amerikanska som finns? Äppelpaj, baseball, fjärde juli-fyrverkerier?

Jag har ett annat förslag: att bära flip-flops i ett regnigt London, runt 17-18 grader celsius, när man är oerhört långt bort från någon strand. I London de senaste veckorna har det varit svalt, ibland till och med kallt, och jag tror att jag där hade sammanlagt två dagar helt utan regn. Varje vardag promenerade jag på förmiddagen från studenthemmet i Bloomsbury ner till London School of Economics campus i östra delen av centrala London, norr om Themsen, och varje vardag fascinerades jag av US-amerikanska collegestudenters klädpreferenser.

Jag var gästdoktorand på UCLA i Los Angeles januari till juni i år och visst var det mycket flip-flops, gympashorts och collegetröjor där, men det var ju soligt och 20+ varje dag så jag reagerade inte på det. Men när jag nu var i regniga, svala London så förundrades jag över att flip-flopsen och gympashortsen var kvar. Jag kunde gå till skolan i regn, förbi professionella i trenchcoats och till och med Barbourjackor, och så poppade plötsligt fyra unga killar i flip-flops alternativt joggingskor, gympashorts och ryggsäckar upp. Och då visste man att de var amerikaner. Ingen annan hade klätt sig så i regn i en stad helt utan stränder.

Inga kommentarer: