torsdag 7 februari 2013

Uffe: "Mellan hägg och syrén"



”Är inte alla romantiker /Kan en människa va nåt annat / om hon vill leva det här livet rätt och riktigt” -- Ulf Lundell

Uttrycket "mellan hägg och syren" förknippas ofta med en särskilt njutbar del av försommaren, perioden mellan blomningstiden för hägg respektive syren -- wikipedia

"Mellan hägg och syrén" skrev Uffe efter Kär och galen-succén och som tidigare konstaterats på bloggen så skulle en hel skiva heta så, men svårmodet och skilsmässan kom emellan och istället gjorde Uffe Den vassa eggen. Låten "Mellan hägg och syrén" kom därför inte ut förrän 1995. Men vilken låt det är. Muntergöksuffe när han är som bäst!


Du kommer tillbaka
Mellan Hägg och syrén
År efter år
Mellan hägg och syrén
Det har hänt att jag önskat
Att du lät mej va ifred
Jag har längtat mej genom månader
Efter just ditt ansikte
Att det var det jag fick se.

Du ler mot mej
Mellan hägg och syrén
Du håller mej fången
Mellan hägg och syrén
Jag kommer från november
Jag vet vad nätterna har för namn
Du jagar undan mörkret
Och håller mej kvar i romansernas famn
Och viskar: underbart! Underbart!
Underbart!
Mellan hägg och syrén

...

Du säjer: Hjärtat vinner
Mellan hägg och syrén
Men blodet brinner
Mellan hägg och syrén
Och att den branden har en mening
Det har jag för längesen lärt
Men när allt sen ligger i aska
Har man rätt att fråga vad det var värt
Du viskar: underbart! Underbart!
Underbart!
Mellan hägg och syrén
Mellan hägg och syrén
När kärleken bränner
Mellan hägg och syrén
Då är vi vänner
Men i Augustis gula sken
Blommar ledan på sin gren
Du flyr in i hösten och lämnar mej kvar

...

texten plockad från Allt om Uffe

Inga kommentarer: