fredag 22 oktober 2010

Heja Pure Divine!

Jag trodde inte att jag skulle kunna gilla en dansbandsversion av Jason Mraz sommarplåga "I'm Yours" så här mycket, men det gör jag.



I lördags började årets säsong av SVT:s Dansbandskampen, och jag tycker att det var ett grymt bra program! Underbart att se "professor" Thomas Deutgen i rutan igen, och jag tycker att det var en riktigt bra uppsättning band, med mycket traditionellt dansband, så som jag (och Deutgen) vill ha det.

Dansbandskampen är så mycket feelgood som det kan bli, utan skitsnack och intriger och med en stor samling dansbandsmusiker från olika delar av landet som alla helt uppenbart gillar vad de håller på med. Dessutom tycker jag att Christine Meltzer, som tydligen aldrig lyssnat på dansband själv, klarade sig riktigt bra på programledare, och blir nog minst lika bra som Peter Settman (som i och för sig inte var fantastisk).

Bäst i lördags tyckte jag var Pure Divine med "I'm Yours" och Elisa's med Killers plåga "Human" från 2008. Att Rigo & the Topaz Sound åkte ut tycker jag var rätt; deras version av "Två mörka ögon" var, som Deutgen sa, inte riktigt dansband. Annars tycker jag att Jeppez and the Cowboys fick en omöjlig uppgift i "Inget stoppar oss nu", för den går varken att göra bättre eller mer dansband, och dessutom tycker jag att Jeppe svajade lite väl i sången. Detsamma gäller för Willez som annars gjorde en kosher dansbandsversion (gunget, klinkpiano, synthstråkar) av "Jag ljuger så bra". Donnez tycker jag gjorde en skön version - dragspelet! körerna! - av "I Gotta Feeling". Sweetshots med "I Don't Feel Like Dancing" och C C and Lee med "I Kissed a Girl" var lite för over the top och jag gillar inte låtarna, blir spännande att se om jag gillar deras låtar i nästa program. Patrik's Combo tycker jag har mycket kvar att bevisa; och detsamma nästan för Wizex efter en trad rätt uppenbar version av "Sjumilakliv".

Inga kommentarer: