tisdag 5 oktober 2010

Höstmode

Hösten är här på riktigt. Nattfrost, gula löv, mörka kvällar, höga himlar, rotfrukter och mycket annat som hör hösten till gör sig påmint. Då gäller det att klä sig rätt, och som vanligt inspireras jag mest av film. Några exempel:


Motorcykelhippien är min idol på så många sätt i höst. Där förenas skägg, läder, etno, manlighet, naturromantik, äventyrslusta och hopplös frihetslängtan i en och samma gestalt.


Hatt med indianmönster, mockajacka, bruna skinnbyxor, ljusa skinnboots, vaxad regnponcho på pakethållaren. Så här vill jag se ut när jag åker till jobbet i höst.



Rambo är min nästa inspirationskälla. Jacka i tjock grön ull, ljusa jeans, grova kängor, snedväska i tyg och med canvasmadrassen under armen. Det är inte bara rollfiguren Rambo som är snygg, kolla bara på den här bilden från inspelningen:

4 av 6 bär canvas. Välanvänd täckjacka. Röd stickad kragtröja. Uttrampade vintagesneakers och heavy duty boots. Brun Volvo 240.

För en aning mer urbant och akademiskt anstruket mode kan vi vända oss till Kramer vs Kramer, där Dustin Hoffman är så här snygg i sin jeansskjorta och svarta tygväst. Accessoarer: Barn (i jeansskjorta), NY Times, hjälmfrisyr, bok.

Två lite mer uppenbara influenser i höst kanske är de här. Johnny Depp i tegelfärgad bomullsjacka med manchesterkrage och grungefrisyr känns väldigt 2010.


Det gör också Juliette Lewis såklart, crazymönstrad viskos har vi redan sett på stan nu ett tag och t-shirt med rosor - well, det känns åtminstone grymt rätt tillsammans med Gilbert Grapes dammiga präriesmåstadsfeeling.

Och så förstås den uppenbara inspirationen, som ju tycks återkomma varje höst i någon form. Twin Peaks, såklart, och nu i varianten James Hurley. Lammullskragar är ju all the rage i höst sägs det och vem bär upp en sådan bättre än han? Vill du försöka själv, glöm inte att matcha den med en sprucken, jag-har-insett-livets-grymhet-och förgänglighet-blick (och gärna en väldigt vacker kvinna/man under armen med samma blick).




Till slut en stämningsbild. Visst är det väl här vi vill promenera i höst? Inga blanka storstadsgator eller neonljus, bara frisk luft, knastrande grusvägsvemod och vinden som susar i skogen. Så passa på nu - gå utomhus och andas djupt, kom hem och koka te, för snart faller den första blötsnön.

Annan höstinspiration:

Pharrell Williams
Får
Etno


EDIT: Som Max så klokt påpekade i sin kommentar har jag helt glömt ett annat av den här höstens givna plagg: den fodrade skinnvästen.



Såsom redan påpekats är den svårburen, men jag tänker försöka i alla fall. Min fodrade skinnväst fyndade jag för knappa två hundringar på bakluckeloppisen vid Täby galoppbana förra helgen. Kommer att matchas med flottig backslick, järnvägsarbetarkängor och Saab 900.

3 kommentarer:

Max Thornberg sa...

Fint! Men vad hände med den fodrade lädervästen?

Arvid Ahrin sa...

Så sant, så sant. Felet åtgärdat!

Erik Bengtsson sa...

Bilden på inspelningsteamet från Rambo är min favorit!