tisdag 9 oktober 2012

Johannes Vidéns skiva

Johannes Vidén live på Pustervik, mars 2012

Johannes Vidéns skiva Frid över en stjärna som föll kom i mars och tog genast en naturlig plats i mitt liv. Våren 2012 minns jag som att gå upp- och nedför Sveavägen och Odengatan med "Jag och Bergman", "Solsidan" m fl låtar i öronen. Skivan var och är exakt så bra som jag hade förväntat mig, och anledningen till att jag ännu inte recenserat skivan än tror jag är just den: det känns märkligt att recensera ett så tidlöst mästerverk  – som om jag nu skulle sätta mig ner och recensera Darkness on the Edge of Town, förmätet: "-Det här är en jättebra skiva! -Nähä?".

Det är en rik och mångsidig men samtidigt sammanhållen skiva, Frid över en stjärna som föll, från snabba pophits som "Solsidan" och "Självsabotören" till "dansbandsballaden" "Sen jag har älskat dig" och boogierocken i "Uppväxt t/r". I det närmaste unikt för Johannes Vidén är förmågan att förmedla välformulerade texter oansträngt och naturligt:

"Det som Hjalmar Bergman skrev
Det är sanning det
Han såg ... och hopplös strid
Mänskoläppars falska grin
Sorgen i sin egen tid
Så ruset blev hans tidsfördriv
Och graven en för tidig frid"
("Jag och Bergman")

"Före gryningen är den mörkaste timman
Hjärtat rusar och ögonen är blinda"
("Det kommer ordna sig")

Betyg på skivan: fem glada laxar av fem möjliga.

---
Skivan finns på Spotify, här.

1 kommentar:

Max Thornberg sa...

Min favorit-textrad:
"Slippa höra talas om allting fult /
slippa höra rösternas gälla brus /
tomma tunnors skräll"