tisdag 25 juni 2013

Sommarlåtar, juni 2013



Rikard "Skizz" Bizzi -- "Kärlek, funk och solidaritet" 
Riktig sommarmusik: skivan förenar 90-talssoul (Kayo!)/hip hop-sound med grym bas och, på sina ställen, jazzig flöjt. Samt riktigt rakt på sak fina och smöriga texter! Löv it. Nöjesguiden: "Kärlek, funk och solidaritet handlar om resan från psykisk ohälsa, missbruk och dekadens till ett liv som getts mening och ljusning genom kärlek. Det skulle lätt kunna bli cheesy pekoral, men Skizz ror det hela i land med sin osentimentala ärlighet, sin humor och sin perfekta syntes mellan ord och musik"

Maria Eriksson -- "Ljus i gråa dagar"
Den här skivan har jag lyssnat på några månader nu och den växer på mig. Det kanske inte låter så märkvärdigt vid första lyssningen men några av låtarna är råstarka, däribland denna.




Nord & Syd -- "En av er"
Detta är så nära jag kommer att gilla U2: politisk arena-indie som jag älskar. Hittig pianorock med en text om arbetslöshet, socialbidrag eller liknande:
Så svårt att glömma:
jag var en människa
och mycket mer än en siffra
på nyheterna
mycket mer än ett fall

Men nu när ni ser mig
hamnar huvuden på sned
ni tar er rätt att berätta
om allt jag gör som är fel
så jävla vänligt av er
Men jag var en av er
jag tog del, jag var en del
behövde aldrig försvara mig
jag såg er rakt in i ögonen
”Inte ett bidrag”
säger handläggaren
men det känns som att mössan
har vuxit fast i min hand
när allt jag gör är att be
Bandet säger själva: "Musikaliskt tänkte vi lite snabb kraut och ABBA, förstås."

Woods -- "Cali in a Cup" 

Underbart sound, rätt likt Beachwood Sparks, väldigt Laurel Canyon 1967; jag tröttnar lite på effekterna på sången men i övrigt grymt sound som sagt och massvis med bra låtar.

Big Deal -- "Golden Light"
Melodiöst, låter som Dinosaur Jr. Räcker för mig!

Inga kommentarer: