torsdag 11 december 2008

Stretching, självhjälp och yoga

Jag är anställd på Handelshögskolan i Göteborg och som sådan får jag en del mail från jobbet, från rektor, vaktmästare, professorer med flera som informerar om olika saker som är relevanta för de anställda. Det informationsmail som jag reagerat mest på är nog den veckoliga uppmaningen att gå på Handels stretchingpass!! Först tyckte jag att det lät väldigt lustigt och larvigt. Men nu, desto mer jag tänker på det och desto fler mail jag får om det - som sagt ett i veckan - så funderar jag mer på att faktiskt gå och pröva. Jag har redan dålig rygg och dålig hållning och jag har ett stillasittande jobb, så det verkar passa mig..

Hej.
Korta bröstmuskler och svaga muskler mellan skulderbladen ger oss en böjd hållning och framåtlutande axlar.
En sådan obalans i muskulaturen bidrar till nack- eller bröstryggsproblem. Även andningen påverkas negativt av en dålig hållning.
Smärtor och domningar ut i armarna och fingrarna kan uppstå genom att korta muskler klämmer åt nerverna.
Spänningshuvudvärk och andra stressrelaterade fysiska smärtor kan avhjälpas med regelbunden stretching och träning.

Jag får ofta höra vilka positiva effekter stretchingpassen har, från dem som deltar regelbundet.
Det glädjer mig att så många kommer till stretchingen ; )

Välkommen till sal C32 idag 12.15 och på torsdag 12.15.

Med vänliga hälsningar,
Annika


Det känns spontant (och fördomsfullt) tantigt och töntigt att gå på stretching, men jag tror samtidigt att det vore nyttigt för mig. Och en mognadsprocess

Inga kommentarer: