torsdag 16 april 2009

Den ljusnande framtiden är vår

Som jag någon gång tidigare konstaterat är det ett solklart ålderstecken när man känner sig nöjd med att höra ungdomar skapa fin musik eftersom återväxten då är tryggad. Det har emellertid inte hindra mig från att känna precis så flera gånger den senaste tiden - trots att det i många fall varit med musiker som är äldre än mig.

Under Swedish Jazz Celebration i Göteborg hörde jag mängder av ny spännande musik, framför allt under onsdagkvällen då skivbolaget HOOB firade fem år i branschen med att låta sju (!) av sina band spela på Trädgårn. Otroligt mycket bra musik på kort tid, och många band jag hoppas få stifta djupare bekantskap med under den kommande tiden. Att Music Music Music och The Stoner skulle bjuda på stor underhållning hade jag kallt räknat med, så det var extra roligt att också få njuta av THUS:OWLS, ett mycket spännande band som leds av Erika Alexandersson.





THUS:OWLS splear någon slags pop- och rockinfluerad jazz elller kanske snarare jazzinfluerad rock, det var i alla fall storslagna ljudlandskap och spännande improvisationer i fokus.



Även New Tango Orquesta förtjänar ett hedersomnämnande med sin trollbindande och välarrangerade nytango. Otroligt sammmansvetsat band som spelade långa svitliknande kompositioner.



Sedan var jag i förra veckan på det märkliga men mäktiga stället Broder Tuck på Götgatan i Stockholm för att höra PRYLF. Broder Tuck är ett slags standard-ölhak med a-lagare och fotbollsfans som klientel, men stället håller på att etablera sig som en scen för ny ung musik (!). Jag har varit på väg dit några gånger och kom så äntligen dit när Prylf spelade. Vilket fantastiskt spännande band det är - låtmaterialet består endast av jazzstandards men framtoningen är mer lik ett rockband. Det är rejält omstuvade och kryddade versioner av gamla örhängen som bjuds, i ett sanslöst tight och ösigt samspel. Den ljusnande framtiden tillhör oss, Prylf och all annan spännande musik som skapas i Sverige just nu!

Inga kommentarer: