söndag 26 april 2009

Malmöspaning


För ett par veckor sedan spenderade jag helgen i Malmö. En mycket trevlig helg med redaktionsmöte men också gott häng i hipsterkretsar, i form av läkar- arkitekt- arborist- m m-studenter. Denna upplevelse, lite mera "med" än min vardagliga lunk i Olskroken, gav mig stor inspiration till ett blogginlägg om vad som är inne i Malmö och skillnaderna mellan Malmö och Göteborg. Nu, ett par veckor senare har jag dock redan glömt en del. Jag tänkte i alla fall på detta:

*cykelmode - att det över huvud taget kan gå mode i vilken sorts cykel man ska cykla på, känns som en härligt/onödigt hipsterföreteelse och en storstadsföreteelse, jag tänker att det är lite New York över det där. I Malmö är i alla fall nån slags fixed nånting extremt avskalade cyklar på modet; vi konstaterade att kanske kommer det till Göteborg om ett år - eller är Göteborg ö h t inte hipster nog för att ha något sådant som cykelmode?
Storstad och cykelmode: New York Times stilsektion 15 april, "Civilized riding".

*kornblå byxor på män. Väldigt våren 2009 i Malmö, tydligen.

*Väldigt, väldigt små mössor på män - så små att de kan misstas för en kippa.

Inga kommentarer: