tisdag 24 augusti 2010

1993-looken

I Firman fightas vinden mot fönen om herraväldet över unga juristers frisyrer

I somras nån gång såg jag John Grisham-filmatiseringen Firman från 1993, och jag kan inte få ut Tom Cruise frisyr och trenchcoat ur huvudet. Jag har ju pratat innan om det tidiga 90-talet som modeförebild, men då var det Dan Hylander- och svensk gubbrock-svängen jag tänkte på; denna gången är det lite mer urbant, lite mer fönat hår, lite mindre skäggstubb och träskor.

Det blåser, som man kan se på bilden längst upp, väldigt mycket i den här filmen, och i flera minnesvärda scener går en jagad Tom Cruise, en ung toppbegåvad jurist som rekryterats till en flashig firma som han sedan inser att det är något skumt med, omkring i stark vind för att sluta upp med en eller annan FBI-agent spelad av Ed Harris som hävdar sig förstå bättre än vad Cruise karaktär gör vad det är som firman egentligen sysslar med.

Denna trenchcoat - tyvärr hittar jag inga bilder på nätet - är stor, den sladdrar i vinden, och snarast gråbrun, förvånansvärt o-slick kan man tycka. Mina drömmars trenchcoat.

Inga kommentarer: