onsdag 4 augusti 2010

Fabriksromantik

Idag skulle jag, Erik och Arvid åkt på cykelsemester på Jylland för att se Skagens magiska ljus och dricka öl från danska mikrobryggerier, men jag har dagen till ära begåvats med hög feber och fick ensam ta tåget från Göteborg tillbaka till Halmstad istället för att tillsammans med de andra sätta mig på färjan till Frederikshavn.

I ett tillstånd av besvikelse susade jag genom det underbart böljande halländska landskapet. Någonstans utanför Varberg, precis vid en sträcka där man ser havet, stod en fabrik och spydde ut avgaser i luften, och jag slogs omedelbart av hur otroligt vackert det var. Detta fick mig att fundera en smula över vad det är som gör att något så otidsenligt och omiljövänligt som en fabrik kan väcka romantiska känslor inom mig. Kanske är det kännetecknande för en generation uppväxt i industrialismens tidsålder att känna trygghet och vördnad inför fabriker, kanske är det bara en reaktion mot det naturromantiska tillstånd jag varit som fastlåst i under hela sommaren. I vilket fall tvingades jag konstatera att rök, utsläpp och stora fabriker må vara hur skadligt som helst för vår miljö; icke desto mindre kan det vara riktigt intagande. Jag insåg snabbt att jag inte är ensam om att känna på detta sätt.

Det första exemplet på fabriksromantik som dök upp i mitt huvud är Twin Peaks-vinjetten. Angelo Badalamentis komposition skapar tillsammans med tremolo-gitarr och fluffiga syntar ett fantastiskt soundtrack till något jag skulle vilja beskriva som rena fabriks-porren. Aldrig har väl avgaser från ett sågverk varit så skärande vackert (obs, omedveten ordvits).


Jag kom också osökt att tänka på New Romantic/oboe-gruppen China Crisis. Bandets grundare Eddie Lundon och Gary Daly växte upp i Kirby strax utanför Liverpool, en stad som i början av 1980-talet mest var känd för sin tunga industri och sin höga arbetslöshet.

Gary Daly & Eddie Lundon på Albert Dock i Liverpool

Kanske är det en sådan bakgrund som krävs för att man skall få en sann känsla för fabrikers skönhet. Hur som helst pryddes omslaget till deras skiva "Working with Fire and Steel" från 1983 av ett kärnkraftverk.

Singeln "Wishful Thinking" från just denna skiva är i mitt tycke en av de bästa låtarna som gjordes under 1980-talet, och även om videon med sina höskullar och storslaget grådassiga landskap knappast är fabriksromantisk kan jag inte låta bli att bifoga den här.



Bandets nästa platta producerades för övrigt av Walter Becker från Steely Dan, men det är en helt annan historia!

En annan aspekt av fabriksromantik är den skönhet som bor hos övergivna och förfallna fabrikslokaler. Denna har de båda franska fotograferna Yves Marchand och Romain Meffre tagit fasta på i sitt konstnärskap. Tidigare har de givit ut boken "Eastern Industries" med bilder från gamla Östtyskland, och snart kommer deras bok "The Ruins of Detroit" ut. Fabriksromantik när den är som bäst.

Chemiewerk, Eilenburg

Zementwerke, Rüdersdorf

Malzfabrik, Halle


Farwell Building

Packard Motors Plant

Fisher Body 21 Plant

Inga kommentarer: