onsdag 16 februari 2011

Treme - 'Life is a goddamn gig!'

Jo, jag vet att det har gjorts en del uppmärksammade tv-serier de senaste åren. Jag vet inte varför men jag har knappt tagit mig för att se en enda. Twin Peaks har jag sett i sin helhet två gånger med mycket stor behållning, men det har ju gjorts en del annat sedan dess.

Nå, en tv-serie som jag trots allt har jag lyckats se är HBO-produktionen Treme. Den visades i USA förra våren och säsong 2 är nu på gång. Det är skaparna bakom hyllade "The Wire" (som jag inte heller sett) som ligger bakom Treme, som utspelar sig i musikerkretsar i New Orleans 2005, precis efter Katrina-katastrofen.


Det är en otroligt välgjord och snygg serie med ett fullkomligt fantastiskt soundtrack. Det hade faktiskt kunnat vara en timmes testbild med bara musik och det hade fortfarande varit sevärt, men storyn är grymt spännande och till och med en musikernörd som jag har svårt att hitta brister. Däremot är det lätt att hitta musikerskämt och jargong med väldigt hög igenkänningsfaktor.

Huvudpersonerna har det gemensamt att de kämpar med att återskapa sina liv efter den fruktansvärda stormen, och vi får bland annat följa en mardi gras-indian, en radio-dj, en kock, en jazzmusiker och en strålande John Goodman som universitetslärare i litteratur. Samtliga skådisar håller högsta klass och som ni märker på mitt tonläge är jag fullkomligt begeistrad. Kärleken till staden och musiken går som en röd tråd genom hela handlingen och man blir så otroligt sugen på att åka till New Orleans och hänga ut på jam sessions på sunkiga barer. There's pride on Bourbon Street!

Många kända musiker medverkar som sig själva, däribland Steve Earle, Dr. John, McCoy Tyner och Elvis Costello, samtliga Lil-kvalitetsstämplade artister. Att Plura & Mauro gjorde ett matprogram var en skänk från ovan, och med Treme känns det som att tv-gudarna åter låtit sitt ansikte lysa mot mig.



Inga kommentarer: