lördag 26 februari 2011

Ölglädje

Så här inför lördagkvällen skulle jag vilja dela med mig av min senaste ölupptäckt. Den dök helt otippad upp bland ett gäng andra förvisso fina öl jag fick som tack för att ha skruvat fast telemarksbindningar åt en kompis.

Det är fråga om en IPA och den heter Modus Hoperandi och är från Ska Brewing Co. i Colorado, USA. Läsare av LiL:s öltest vet att vi är svaga för amerikanske ales, men den här slår nog allt jag tidigare provat från andra sidan pölen. Den attackerar munhålan direkt med en fantastiskt fin humlebeska som tillhör de mest välbalanserade jag smakat. Men beskan släpper rätt snart fram andra goa smaker: lite mellanstadietuggumi, en hint av surdegsbröd och en antydan av nyframsmält vårjord. Humlen tappar, som namnet antyder, dock aldrig greppet om kompositionen och dröjer kvar retfullt länge som för att verkligen markera hur svängig den här ölen är.

Systembolaget har Modus Hoperandi i sitt tillfälliga vårsortiment så passa på medan den finns. Egentligen finns det inget annat att säga än: DRICK!

1 kommentar:

Max Thornberg sa...

Gott! Själv spenderar jag kvällen med Oppigårds Spring Ale, en fröjd för alla sinnen...