tisdag 15 september 2009

Texmexhöst 2009

I den ständiga jakten på inspiration har LIL:s självutnämnda modebloggare troligen hittat höstens 2009 mest puuurdy look - texmex. Den är vågad, jag vet, och jag kommer nog inte förverkliga den, men ändå.

Precis som Tomas Andersson Wij sjunger "längst in i sommaren får du tecknet - nu börjar hösten räkna ner" fick jag den här höstens theme song spelad för mig redan i slutet av juli: nämligen "Guacomole" med Texas Tornados.

Texas Tornados
Med sin härliga blandning av country, mexikansk folkmusik, cajun och rock n' roll tryckte de på knappar jag inte visste jag hade.

Sedan åkte jag till Island, och där finns det mest vidsträckta landskap jag sett. Det var präriens ödslighet i nordisk tappning.


Clint Eastwood på prärien i poncho

Alltså får ponchon, präriens ytterplagg numero uno, bli höstens första modemåste. Jag tycker den ponchovariant som Clintan har på sig här ovanför är snygg och troligen ganska bärbar.
Men för att göra stilen fullkomlig krävs några fler attribut tror jag. Hösten 2009 sägs ju också bli hattarnas höst, och vad kan då passa bättre än:

Urban Sombrero

Sombreron. Svår att hitta, ännu svårare att bära, men i mina drömmar har jag både uthålligheten och modet att göra sombreron till höstens hatt nummer ett. Puurd-ey.

1 kommentar:

Erik Bengtsson sa...

Texas Tornados är the shit! När min pappa och några av hans kompisar blir fulla på fester tvingar de frugor och övrigt festsällskap att dansa till Texas Tornados! Och kan någon som har hört Flaco Jimenez gå loss på dragspelet klandra dem?? Den som är utan dragspelsdansskuld kastar första stenen.

Jag spanade f.ö. youtube efter vårt guacamoleätande efter en video med låten "Guacamole", men den enda jag hittade var en tysk instruktionsvideo till hur man dansar linedance! Det är kanske då man vet att man är rätt ute musiksmakmässigt, när man har samma smak som tyska linedancefans...