tisdag 15 december 2009

Kampen mellan städer


Debatten om vad som skiljer Stockholm och Göteborg och vilken stad som egentligen är bäst rasar i många olika former runt om i samhället, inte minst när jag själv är i farten. Det är väldigt spännande att söka utröna skillnader städerna emellan och vad dessa kan tänkas komma av. En sak som de flesta håller med om är att stämningen i Stockholm är en smula stelare och hårdare än Göteborg. Därför blev jag väldigt glad när jag läste DN På stans lista över de 100 roligaste händelserna i Stockholm på 00-talet och fick se vad som rankades som den allra roligaste händelsen:

1. Stockholm hissar Göteborg i luften (2000)
Lördagen den 14 oktober 2000 har förevigats både i Marit Bergmans låt ”Nightlife” och flera texter. Trots att klubben bara har arrangerats ett par gånger är dansgolvet i Dianas källare knökat. Fukten droppar från taket och kön ringlar ner mot Skeppsbrokajen. Andres Lokko spelar skivor med Soulhenrik och ”blandklubben”, med både indierock och hiphop, håller precis på att slå igenom som genre.
Håkan Hellström har släppt sin debutskiva ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” några veckor tidigare och kommer till Nightlife för att festa. Fredrik Strage går till Nightlife när hans egen klubb Panda har stängt, iklädd sitt favoritplagg skinnrock med pälskrage.
– I slutet av kvällen spelade de ”Känn ingen sorg för mig Göteborg” och dansgolvet hissade Håkan Hellström. Det var ju inte så högt i tak i källaren där så snart hängde han i taket och folk stod nedanför och bara jublade. Jag och min fru Linda blev ihop den kvällen, hon hånglade av mig mina glasögon och jag famlade runt på dansgolvet på jakt efter dem och kände mig ocool, berättar Fredrik Strage.
En vecka senare skriver Fredrik Virtanen en krönika om kvällen i Aftonbladet. ”Håkan (…) är helt uppe i det blå, lycklig, full, kärleksbombad av en stad som aldrig kärleksbombar någon, där alla håller distansen, är coola, svåra, nervösa.”
– Jag hade ingen aning om att Håkan Hellström var där men plötsligt hänger en person och klättrar runt på rören i taket. Jag tror att det var en slump att han kom dit, jag kände honom inte i alla fall, säger Rebecka Lewis som arrangerade Nightlife.
Marit Bergman skrev låten ”Nightlife” om natten: ”It was the strangest night/Fever in the air, the moon unnaturally bright/Kids were crazy/there were madness in their eyes/all these smiling faces/and they lifted you up high”.


Jag blir rörd av Fredrik Virtanens ord om kvällen! Mycket fint!

Inga kommentarer: