tisdag 8 december 2009

LIL-kvalitetsmärkta uteställen #5; Nefertiti


Nefertiti är Sveriges trevligaste jazzklubb. Måhända är det inte den kategori av uteställen där det finns hårdast konkurrens men det förtar ingenting av Nefertitis charm!

Beläget i en källarlokal vid Hvitfeldtsplatsen i Göteborg finns förutsättningar för jazzig stämning; denna genre har nämligen en tydlig tendens att trivas bäst i underjordiska lokaler. Klubben är lagom stor och lagom djup, vilket är en väldigt viktig detalj när det gäller lokaler som hyser jazzband, då det inte får kännas ödsligt om det bara är 50 personer där, samtidigt som det bör gå in minst 250 personer utan att det skall bli fullständigt kaos. Detta klarar Nefertiti, samtidigt som det dessutom oftast är bra ljud och trevlig stämning.

Dessa grundförutsättningar finns på flera jazzklubbar jag har besökt runt om i Sverige, men det som särskiljer Nef på ett positivt sätt är att de har en otroligt trevlig personal och på det ett fantastiskt ölutbud. Senast jag var där slog det mig att det nästan är löjligt hur väl synkat deras utbud är med min smak; Samuel Adams lager på fat och Jever, Sierra Nevada Pale Ale, Oppigårds Single Hop Ale, Anchor Steam och Pilsner Urquell på flaska, för att nämna några.

Dessutom finns det en nattklubb som enligt uppgift skall vara riktigt vass, men som undertecknad aldrig har besökt. Trots denna uppenbara brist vad gäller en heltäckande uppfattning om etablissemanget darrar jag icke på min manschett när jag utnämner Nefertiti till #5 av Längre inåt Landets kvalitetsmärkta uteställen!

Inga kommentarer: