söndag 13 december 2009

LIL presenterar briljanta textrader #1

Jag har så länge jag kan minnas varit barnsligt förtjust i starka one-liners eller punchlines i popsånger. Tyvärr kan jag inte hitta några svenska synonymer för dessa ord, men jag tror att ni förstår vad jag far efter. I vissa fall kan det vara en enkel mening som sammanfattar ett större budskap, i andra fall en ren ordvrängning utan djupare innehåll.

Jag tycker det är värt att starta ännu en i bästa fall återkommande serie genom att publicera lösryckta textrader under denna rubrik; lite som dagens ros eller det där tänkvärda citatet som står längst ner på varje sida i ens kalender. Ett ord på vägen helt enkelt.

Först ut är en herre som varit omskriven på bloggen tidigare i höst - Allan Edwall. Jag blir knockad varje gång jag lyssnar på hans visa "Förhoppning" och den gode Allan fullkomligen brölar ut:

"Jag haver slösat bort mitt enda liv / på snus och knulla och travet!"

Inga kommentarer: