lördag 28 mars 2009

Alla är skadade


Jag var på Backa Teater för första gången i veckan - en mycket trevlig upplevelse! Bara uppladdningen med en tur med älvsnabben och utsikt över ett Göteborg badandes i strålande sol bådade gott. Uppsättningen som spelas nu heter "Alla är skadade" och är en dansföreställning/musikal för barn från 9 års ålder.

Handlingen är ganska lös i konturerna, det är en vanlig tisdag på ett sjukhus där man får träffa flera olika figurer, som psykotiska unga tjejer, en far som vakar över sin svårt skadade son, och en mor som har fått en kniv i ryggen av sin älskade. Det låter kanske inte så muntert och det är det inte heller, men det finns en sådan fantastisk värme och utstrålning kring dessa personer att känslan man får med sig är något långt större och mycket rikare än bara sorg och vemod.
Inledningen är frejdig, med mycket humor och lättsam musik (fantastiskt fint framförd av livemusiker) men ganska snart sätter man skrattet i halsen, för att använda en riktig klyscha. Jag rördes djupt över de olika människoröden man fick ta del av, och i avslutningsscenen där den ensamma farbror Ivan förklarar för sina nära och kära att han älskar dem trots att han kanske är dålig på att säga det grät jag så att det skvalade.

Vad underbart det är med riktigt bra teater; skådespelare, musiker och dansare som i djup symbios framkallar ett brett spektra av känslor hos publiken just här och nu! Inte en enda gång tänkte jag på att föreställningen skulle vara riktad till barn, eller överhuvudtaget till någon annan än mig. Rekommenderas!

Inga kommentarer: