torsdag 22 juli 2010

Brölsaxen i våra hjärtan #6: Ett litet finger

Äntligen lite svensk brölsax! "Ett litet finger" är låten som kommer efter "Fulla för kärlekens skull" på Eldkvarns skiva "Svart Blogg" från 2007, och därmed kanske det intro jag hört näst flest gånger i mitt liv.

Carla Jonsson

Låten är Carlas bidrag på plattan och som vanligt är det en av höjdpunkterna. Jag har hört teorier om att texten om "Kalle" som klättrar upp i en palm skall syfta på Keith Richards, och jag är inte man nog att säga emot. Textrader som

Han lever i ett vakuum
fyllt av minnen han glömt
Ett tusenbitarspussel
av allt han upplevt och drömt


talar också för den teorin - Keef har ju självt sagt att han inte minns 1980-talet.

Snygg bandana, Keithan!

Det är annars en ganska poetisk och allmängiltig text som är kryddad med en god portion Carla-abstraktioner - och en fantastisk brölsax. Trumslagaren Werner har berättat för mig om hur han grät när han hörde solot i studion för första gången, och jag förstår honom. Dels är själva solot otroligt fint och uppbyggt av små motiv som flyttas runt och utvecklas, men det är i outrot som brölsaxen verkligen får komma till sin rätt och lyfter då hela låten till en sublim nivå.

Tyvärr hittade jag ingen youtube-länk, men ni som är bekanta med spotify kan lyssna här.

Inga kommentarer: