fredag 30 juli 2010

Ofrivilligt gillande # 1 - Young Guns 2


Ibland kommer jag på mig själv med att gilla saker jag helst inte skulle vilja gilla, och detta gillar jag verkligen. Att gilla saker man inte vill gilla får en att ifrågasätta vad det är i en som gör att man inte vill gilla saken ifråga. Och det leder i bästa fall till att man gör sig av med en fördom eller två. Jag tänkte därför inleda en serie här på LiL på just detta tema - ofrivilligt gillande.

Ett nyligt exempel på detta för mig är soundtracket till filmen Young Guns II. Alla låtarna på skivan är skrivna och framförda av Jon Bon Jovi, och precis som man kan tro handlar det om en ohelig blandning av åttiotalsballadhårdrock och olika former av country. På papperet en styggelse, i praktiken bitvis riktigt bra.



Största hiten från plattan är Blaze of Glory, till vilken också filmades en helt fantastisk video. Jon Bon Jovi står bland gamla bilvrak högt uppe på en sandstensklippa i öknen iförd boots, skinnbyxor, väst, indianhalsband och sliten akustisk gitarr och spelar till ett blytungt komp. Han filmas mestadels från helikopter, som gör hisnande åkningar runt Jon och ut över klippkanten.




På soundtracket hittar vi också pärlor som dragspelsstänkaren Miracle, mainstreampowercountry i Bang A Drum, och boogierockrökaren Billy Get Your Guns.

Jag tror att jag har sett filmen nån gång för längesen men jag minns ingenting av innehållet. Det gör inget, det räcker att lyssna på det härliga soundtracket för att komma i den rätta westernstämningen. Perfekt för en sommarkväll i bootsen på verandan.

Inga kommentarer: