lördag 5 mars 2011

IS Halmia - Markaryd 5-0

Idag spelade allas vårt favoritlag IS Halmia träningsmatch mot Markaryds IF och glädjande nog vann ISH med fem - noll. Jag var där, för första och enda gången denna försäsong, så jag känner att jag måste blogga om matchen, fastän jag inte såg hela och den egentligen kanske inte var så intressant.

Jag kom i halvtid och då stod det redan 3-0. Gubbarna hävdade att det varit spel mot ett mål, att Markaryd knappt haft ett avslut. Och att döma av andra halvlek kan det mycket väl varit så; i andra gjorde inte MIF ett dyft. ISH spelade riktigt fin fotboll men Markarydspelarna verkade ha gett upp och pressade inte särskilt hårt, vilket såklart gav Halmiaspelarna utrymme för att glänsa. ISH spelade 4-4-2, något som jag inte sett dem göra tidigare under Lindau, och med massvis med nya spelare som jag inte sett förr, så jag kan inte uppge namnen. En ny blond kille med nr 18 spelade vänsterback och var riktigt lyckad som överlappande lateral, med många små link-up-spel med Viktor Welander som spelade innermittfältare (!) och nr 26 som var andra halvleks bästa spelare, först som vänsterytter och sen högerytter och anfallare. Nye Calle Genberg på topp såg också riktigt bra ut med bl a ett distinkt avslut till 4-0 efter ett inlägg från höger. Gasslander spelade bra som mittback, Markaryd anföll visserligen inte så intensivt men han hade några en-mot-en-lägen som han löste bra och stod för helt ok uppspel.

Markaryd spelar i division 3 och var antagligen årets enklaste träningsmatch så man ska inte dra för stora växlar på denna 5-0-seger, men ISH spelade i alla fall riktigt fin fotboll, vägvinnande och med många skapade chanser, och det är allt man kan göra när man möter ett sämre lag. Som sagt stod flera av de nya för fina insatser, så även om man kan bli lite oroad över manfallet (Doffe, Pettersson m fl) framför allt bland backarna, så ser den kommande säsongen skaplig ut sedd från idag.

Inför säsongen: seriemotståndarna-guide på svenska fans; ISH-bloggen; Halmias ekonomiska läge enligt HP.

1 kommentar:

Max Thornberg sa...

Mamma Mia - Welander som innermittfältare!