måndag 27 februari 2012

LiL:s krogtest i Söderort, #2: Jesses krog


Som del två i vår långsamt startande serie "LiL:s krogtest i Söderort" - del ett om Kärrtorps krog kom i maj 2010 - kommer nu ett test av Kärrtorpsstället Jesses krog. Ett ställe som vi vårt förra test gissade var "ett anständigt ställe där medelålders människor äter gott".

Och det verkar inte helt missvisande. LiL-familjen har utökats med Karin, Kärrtorp born and bred, och hon visste att berätta om uppväxtens besök med familjen till Jesses krog, där favoriträtten för familjens köttätare var och är älgfärsgratängen, som också jag provade. Hon kunde också förnöjt konstatera att vissa saker förändras väldigt långsamt på Jesses - salladen (isbergssallad, tomat, gurka, dressing) såväl som mintchokladen som man får till kaffet är exakt som de var när hon senast var där, för en åtta år sedan. Mitt intryck av Jesses blir därmed just: stabil husman med helt okej priser och utan alltför mycket föränderlighet. Att en gäst dessutom beställde in grappa just när vi skulle gå igår kväll ser jag bara som ett plus. Det övriga klientelet denna söndagkväll var blandat - ett par mitt uppe i någon märklig och illvillig uppgörelse, en familjetrio som tagna ur en SVT-humorserie, och två härliga medelålders manliga livsnjutare varav den ene höll på att ta jägarexamen men börjat inse att "jag är för blödig för att kunna skjuta ett djur".

Till det goa helhetsintrycket kommer att maten vi åt var väldigt god. Såsiga, mättande gratänger med mycket potatismos och inga krusiduller: vi var båda väldigt nöjda.

Karin åt fiskgratäng. Betyg 4
Erik åt älgfärsgratäng. Betyg 4

Inga kommentarer: