söndag 23 november 2008

Johannes Vidén på Kontiki i torsdags

I torsdags var jag på det lilla stället Kontiki i Göteborg för en konsert som jag hade sett mycket fram emot: Johannes Vidén och hans Bluebird Association. Jag hade träffat Johannes på en konsert några veckor tidigare och pratat musik med honom, och när jag förstod att han är ett stort fan av Roy Orbison, Jackson Browne, Townes van Zandt med flera fantastiska artister - plus att han tipsade mig om en massa musik som jag inte hade någon koll på alls - och han förklarade att han har ett band och gav mig en myspace-adress, så visste jag att jag måste lyssna; jag hade höga förväntningar.

Och jag blev inte besviken! "Seabird", som är den första låten på hans myspacesida, är helt fantastisk, lätt för min del topp 2 över årets bästa låtar (tillsammans med "Tro och tvivel"). En vacker pianoballad med fantastisk sång.

Spelningen i torsdags var än bättre än det som ligger på myspace; med kontrabas, elgitarr, fiol och trummor växte musiken inte bara numerärt tycker jag.

Jag tror verkligen att Johannes Vidéns musik är något för oss på Längre inåt Landet!

http://www.myspace.com/johannesviden

1 kommentar:

Max Thornberg sa...

Han spelar i Stockholm ikväll, på Underbara bar!