onsdag 12 november 2008

Music Music Music

Var på Stockholms bästa jazzställe Glenn Miller Café igår och såg Göteborgsbandet Music Music Music, ett band som har utvecklat sig till några av mina personliga favoriter på den svenska jazzscenen och som jag har haft förmånen att njuta av många gånger live. Bandet är ett explosivt kollektiv där sväng och groove kan sägas vara fundamenten tillsammans med lekfullhet och lyhört samspel. Alla tre är starka instrumentalister men tillsammans lyfter de verkligen till nya höjder, varje gång! Gohällig jazz så långt från navelskåderi man kan komma. Repertoaren är en blandning av egenkomponerade alster, omarrangerade standards och gamla örhängen som exempelvis "September".

Jag måste särskilt lyfta fram trummisen Michael Edlund (som jag haft nöjet att spela med en del, framför allt i halmstad-bandet Big Bag of Blues), som är en av de svängigaste trummisar jag har sett live! Han har ett effektivt driv och en förmåga att stöka till det och leka med olika accenter och polyrytmer utan att någonsin tappa konceptet.

Det är så härligt uppfriskande med riktigt bra, ung svensk jazz!

Inga kommentarer: