fredag 8 maj 2009

Cajunsommar 2009

Jag har ett stundtals rätt så säsongsbetonat förhållande till musik. Toto, Michael McDonald och annan kalifornisk västkustrock tycker jag bäst om på sommaren, medan exempelvis Chris Isaaks smäktande 50-talssound passar bäst på hösten, blue note-jazz på vintern, proggrock på våren, osv.

Sommaren 2009 tror jag för min del bland annat kommer att gå in cajunmusikens tecken. På Teater Tre såg jag för ett tag sen Stockholmsbandet Bayou, som spelar vass och traditionsnära two-stepcajun. Jag gillar verkligen monotonin i cajun, som nästan närmar sig techno - samma fras gång på gång, så att man vaggas in i ett meditativt och riktigt skönt sinnestillstånd. Ett bra soundtrack till vita nätter och dygnslånga parkhäng.

Här ett klipp från Bayous gig på Viking Lines Country Cruise i våras:



Och här har vi familjebandet Savoy:



Skäggig barfotaviolinist i uppknäppt och slapp, träskfärgad skjorta. Gotta love it.

1 kommentar:

Erik Bengtsson sa...

"Skäggig barfotaviolinist i uppknäppt och slapp, träskfärgad skjorta. Gotta love it."

I sure do! Mycket bra inlägg - fram för mer cajun & zydeco på LIL säger jag!