fredag 5 juni 2009

Stilbilder, Erik

Influerad av Arvids stilinlägg häromveckan vill jag också lägga fram några stilbilder från rocken, band och artister som jag gillar och vars stilar jag gillar. Här blir det hardcorebandet Hands Tied, countrysångaren George Strait, zydecodragspelaren och -sångaren Geno Delafose, och popbandet the Beach Boys. En motsägelsefull mix förvisso, men dels så tycker jag att det är tråkigt med helt genomtänkta och koherenta stilar (som en smakfull Handelsstudent: upprullade chinos, fönad lugg och skjorta med mycket liten krage..), dels så klär såklart olika personer i olika grejer. Jag visade en gång George Strait-skivan som är avbildad nedanför för en bekant och sa att det var min stilförebild, vilket fick henne att invända att jag inte alls bär cowboyhatt och jättestort bältesspänne. Men vad jag menar är inte att jag vill kopiera dessa stilar, utan mer att det finns något som jag gillar väldigt mycket med dem och hur väl de faller på plats i ögonblicket och på just dessa personer. Jag kommer inte att skaffa cowboyhatt, för det ser bara idiotiskt och ironiskt ut i min kontext, men jag tycker att cowboyhatten klär Delafose och Strait. Själv får man ju alltid pröva sig fram och se vad man trivs i, vilket jag inte är klar med.. Men baseballjackan á la Hands Tied känns i alla fall som en go' markering mot det rådande modet som dels, som Arvid anmärkte, varit borgerligt influerat (inget fel med det), men också brittiskt dominerat: när just alla Handelsstudenter och indiekids ska se så förtvivlat smakfullt brittiska ut (just den där mytomspunna brittiska smakfullheten som i verklighetens Storbritannien är i princip helt utraderad, men som inte desto mindre kan rekonstrueras av fashionistas), så är det gött att ta på sig en smaklös Carhartt-jacka i US-amerikansk stil som en markering.

Sen i sommar tror jag på Sunflower-looken.


Hands Tied. Accessoarer: basebolljacka, keps och luvtröja, miner som visar att man bryr sig om världens orättvisor och vad man kan göra åt dem
(på grund av den bilden gick jag häromdagen och köpte denna Carhartt-jacka (fast i svart) - Hands Tieds enda EP är en av de bästa skivor jag nånsin hört - och är mycket nöjd)


George Strait. Attribut: cowboyhatt som man känner sig bekväm i, tummen i fickan på jeansen (Wranglers), en skön attityd


Geno Delafose. Attribut: jeansskjorta, dragspel och cowboyhatt, avslappnad hållning



Beach Boys år 1971, LP:n Sunflower. Attribut: barn, soligt väder, händerna på höfterna, halvlångt hår på män, hänga i gräset, göra underbart vacker omväxlande fluffig, drömmande och realistisk pop om det sublima, kärlek och annat gött

Inga kommentarer: