måndag 1 juni 2009

Tecken i tiden

Ett kök i Olskroken

Tecken #1:
När pappa är och hjälper mig att flytta (från Masthugget till Olskroken) har han med sig två affischer som jag skulle kunna vara intresserad av: en gigantisk plansch för en Margareta von Trotta-film från 1970-talet, och en mindre, käck affisch för filmen Vi Masthuggspojkar, en för mig okänd film, med taglinen "Ett lustspel från 'Götet' med 'Kålle' och 'Ada' och andra urinnevånare i Masthugget och ett knippe melodier av Lasse Dahlquist", som tycks vara från 1940-talet och handla om käcka grabbar i smäck med hamnanknytning, och där Lasse Dahlquist både sjunger och spelar. (Impulse-jazz-affischen med Coltrane et al var försvunnen.)

Tecken #2
När jag kommer till Max villa i Sollentuna för öltest liras från en spotifyansluten dator i ett rum bredvid köket Lasse Dahlquist-hits på generöst tilltagen volym.

Tecken #3
När jag några dagar senare kommer tillbaka till Gbg och hälsar på min syster så lyssnar hon på Evert Taube på spotify.

Tydning: Lasse Dahlquist och marint anstruken popmusik som våra mor- och farföräldrar lyssnar på/har lyssnat på är det nya svarta!

1 kommentar:

Max Thornberg sa...

Marint anstruken populär musik is da shit!!