torsdag 9 oktober 2008

2008 - skogshuggarens år

Bland de modeförebilder jag har i år ligger nog skogshuggaren mig varmast om hjärtat.

Skogshuggaren är en man som äter stadig frukost, och det gillar jag också att göra.


Korv med chilisås, pannkakor och massor av svart kaffe. Det behövs om man ska klara en lång arbetsdag.

Sedan går han ut i skogen och andas in den friska, klara höstluften. Det är kyligt ute men tack vare sin tjocka flanellskjorta fryser inte skogshuggaren. Skjortans klara färger lyser i den fuktiga skogen. Lukten av mossa och multnande löv blandas med den mjuka, fylliga doften av nysågade furor.

Skogshuggarens liv är rejält och obekymrat, och befriande rättframt - här är det raka rör som gäller. För mig blir flanellskjortan ett statement i denna anda - med mig kan du prata ärligt och öppet, och jag ser ett egenvärde i det enkla, handfasta livet.

Och apropå pälsmössan här ovanför sågs en annan mogen man med ett skägg värt att idolisera bära just en sådan härförleden: http://www.capefarewell.com/diskobay/jarvis-cocker-reflection/

Återstår nu bara att hitta en fuskfårskinnsfodrad jeansjacka för att kunna ta nästa steg i min skogshuggarmakeover.

Inga kommentarer: