onsdag 15 oktober 2008

Kontraster, del 2.

Tredje inlägget om mode nu från mig. Är det jag som blir modebloggaren här på Längre inåt landet? Det må vara hänt.

Nu tänkte jag ta upp en annan av mina favoritkontraster och den är lite besläktad med västkustrockskontrasten som jag skrev om nedanför. Den personifieras av David Lynch och kallas allmänt Den osynliga slipsen.

Den osynliga slipsen består helt enkelt av en skjorta med alla knappar knäppta, men utan slips. Att knäppa skjortan på detta sätt ger ett stramt intryck, nästan ännu stelare än med slips faktiskt. På frågan om vad man tyckte om saken svarade herrmodeoraklet GQ för ett tag sen: "The invisible tie? It’s kind of 1987, but it still has its moments." Här ska jag visa på några av dessa stunder.

Den som bär upp denna stil bäst tycker jag som antytt är David Lynch, och då kommer vi genast in på kontrastelementet i detta mode:


Som synes kontrasterar Lynch den strama skjortknäppningen med en vild och ganska märklig frisyr. Det gör hela grejen. Hade han burit en vattenkammad snedbena hade han kanske bara sett ut som en kuvad mormongosse från Salt Lake City. Nu förstärks istället intrycket av en skapande, rentav visionär hjärna, kapabel att komma på de kraftfulla och störande bilder som Lynchs filmer är fulla av. Skjortknäppningen visar hur vi här har en person som kanaliserar all sin kreativa energi inåt och uppåt mot själens centrum, hjärnan, och genom frisyren i sin tur ser vi hur all denna energi liksom spränger kroppens gränser och brister ut i en kaskad av hår.

Inom musikerfacket kan vi se flera exempel på Den osynliga slipsen. Här Bryan Ferry.


Jag tycker att den här stilen passar sällsynt bra på Ferry - han är ju en man fylld av kontraster, en nordengelsk gruvarbetarson med sammetslen förförarröst.


Och här David Byrne.

I allmänhet är nog Den osynliga slipsen lättast att bära för folk med kreativa yrken. I sektorer där bruket av slips ingår eller förväntas är, konstigt nog, det enda rimliga alternativet till slips att bära skjortan med en knappt uppknäppt. Detta tror jag beror just på Den osynliga slipsens starka kontrastverkan - bäraren sticker ut för mycket, och det blir svårt att veta var man har honom. Det är ju i grund och botten inte funktionellt eller bekvämt att knäppa skjortan ända upp i halsen om man inte bär någon slips. Den osynliga slipsen är en mycket medveten stilsignal som är rätt svår att bära upp, och däri ligger nog dess storhet.

4 kommentarer:

Max Thornberg sa...

Underbart inlägg! Skönt att vi har en skarpsynt och medveten modebloggare här på LIL. Jag tänkte faktiskt på den osynliga slipsen i måndags (även om jag inte visste att det var så det kallades) då en kamrat till mig var klädd i en sådan. Jag har alltid tänkt att det är lite ball att ledigt knäppa upp en eller ett par knappar i halsen men det är ju helt klart ballare om man klarar att bära upp skjortan helknäppt!

Erik Bengtsson sa...

wunderschön! mo' modeblogg, mo' betta! jag och lo pratade senast igår om att vi vill få in mer (gubbrock-) mode och livsstil på bloggen. :) go arvid! go modeblogg!

Max Thornberg sa...

Men var är då Lo, hittills lyser hans inlägg med sin frånvaro?

Erik Bengtsson sa...

Lo bor hos sina föräldrar nu fram till 1 november och han menar att de har långsam uppkoppling och att hans lillasyster använder datorn en stor del av tiden. Så efter 1 november bör det bli bättre fart på hans bloggande.