torsdag 16 oktober 2008

Att ta sitt John Fogerty-lyssnande ett steg längre (modeblogg)

Igår var jag på älgjakt! Dagens outfit:


T.v.: älg flås av jägare. Kläder: privata. T.h.: glad bloggare, för dagen drevkarl. Kläder: jägarjacka i mollskinn med fleecefodring, morfars gamla. Flanellskjorta, pappas gamla. T-shirt, Russell Athletic, köpt på Stadium år 1997. Jeans, H&M, 399 kr. Gummistövlar, morfars gamla.

Idag har jag gjort något som känns väldigt höst, och i linje med diskussionerna vi har haft om att ta till vara på sin omgivning och njuta av naturen. Jag har varit gått i drevet på en älgjakt. (Drevet är de som deltar i jakten men inte skjuter, utan har till uppgift att "fin"kamma området enligt skallgångskedjeprincipen och driva älgarna mot skyttarna som sitter på sina fasta platser (pass).)


Vi träffades halv åtta på morgonen och efter en del organiserande var vi nog på våra platser vid halv nio eller så. Sen klafsade jag omkring i skogen i bekväma kläder och fodrade gummistövlar ett par timmar, käkade mackor med ägg och bacon, och drack kaffe. Härligt! Luften var frisk denna oktoberförmiddag och på morgonen var det riktigt vackert. Vid tolvtiden började det regna. Vi klafsade vidare. Det är en rätt speciell aktivitet att gå omkring med karta och kompass ute i skogen och hojta med jämna mellanrum för att hålla kontakten med de andra i drevet, som du för det mesta inte ser - särskilt inte när skogen är tät, förstås - utan bara hör. Jag gillade det. På eftermiddagen hämtade vi i drevet de två älgar som hade skjutits; släpade älgarna med handkraft och med vinschkraft till traktor med släp upp på vilket kropparna lyftes med vinsch.

Det känns sunt på nåt sätt med att vara ute i bygden - Färgaryd är förvisso inte min bygd för jag är inte uppväxt där, men min mamma är det i alla fall - och skogen på det sättet. Få frisk luft och motion och uppskatta sin omgivning.

Jag tror också en del på "markägarlooken" som mode för i höst, så som jag illustrerar det i "dagens outfit"-bilden ovan. Flanell, gummistövlar, rejäla jackor, i allmänhet bekväma och funktionella kläder.

Inga kommentarer: